2023. december 17., vasárnap

17. adventi ablakocska

kép forrása: pexels.com

Cserni András vagyok, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem joghallgatója. Kalandos út vezetett idáig, ugyanis kezdetben természetfilmes, majd etológus akartam lenni, ám túl soknak találtam a biológiához kapcsolódó fizikát, kémiát, így éles váltással a történelem fakultációra jelentkeztem, majd érettségi után jogi karra. Az arculatváltás azonban nem hozta magával régi hobbijaim és szenvedélyeim sutba dobását. A természetjárás, az állatok és növények továbbra is érdekelnek, szeretek fotózni, olvasni és írni (ezt talán a legjobban).
Sokhúrú szerzőnek mondhatom magam. Vetettem papírra már elégiát, balladát, rapszódiát, komédiát, regényt, ars poeticát, novellát… Számos műnemben és műfajban kipróbáltam magam az évek során. Na de nézzük az elejétől!
Az írással tizenegy évesen kerültem közeli kapcsolatba, ekkor születtek első verseim, illetve regénykezdeményeim. A költeményekkel szép eredményeket értem el az érdi Így írok én… pályázaton. E megerősítés hozzájárult, hogy nem hagytam abba a tollforgatást, sőt, gimnazista éveimtől kezdve egyre mélyebben vetettem bele magam az írás mélyégeibe. Ekkortól kezdtem belekóstolni a műfajok mindegyikébe. Ezen írások többsége az Irodalmi Rádió és a Poly-Art Alapítvány antológiáiban, illetve az Érdi IRKA irodalmi-kulturális folyóiratban olvashatók, Hogyan (ne) forgass filmet a középkorról? című bohózatomat az Érdi VMG 2022-es Diákgáláján mutattuk be.
Regénysorozatom első része (A farkasfalka) 2022 júliusban került kiadásra. Ez az ősmagyar hitvilágon s a népi folklóron alapuló fantasytrilógia Mistariába kalauzolja el a kedves Olvasót, mely a mi Evilágunk mellett található, az Álca túloldalán. Főhőse Roland, egy csordásfarkas fiú, aki oly események sűrűjébe kerül, mely mindkét világ lakóit mélyen érintik. S miközben pörög, sodor a cselekmény, oly fontos kérdéseken is eltöprengünk a szereplőkkel, mint hogy van-e felsőbb hatalom, jogos-e a bosszú, lehet-e nagyobb bűn a gyilkosságnál; valamint megismerkedünk az avilágiak nyelvével, a misttel, melyet én alkottam kifejezetten a Sötét sorsokhoz.
Nagy örömmel mondhatom el, hogy az idei év kifejezetten gazdag volt publikálás terén: megjelent első verseskötetem ebook-formában A valóság versei címmel, valamint számos antológiába, folyóiratba válogatták be műveimet (többek közt a Marsbook Kiadó és a Vízió Könyvkiadó Egyesület novellásköteteibe, valamint a Kaleidoszkóp Folyóirat vendégrovatába), valamint tagja lettem az MKMT- és WBWC-mozgalmaknak.
Számos díjjal, kitüntetéssel ismerték el eddigi alkotómunkámat. A Maradok #vers #dal Háló Weöres-reflexiópályázatán országos kilencedik helyezést értem el; a Poly-Art Alapítvány idei Élni jó (?) pályázatán Az Élet nyomában és Elfeledettek dala című verseimre Arany minősítést kaptam; regényemért nekem ítélték oda a 2022-es Smaragd Díjat; a Dugonics András Irodalmi Díj Fanatasy kategóriájában 2023-ban második helyezett lettem.
Jövőbeli terveim között a Sötét sorsok trilógia folytatása szerepel (a második rész idén karácsonykor jelenik meg a tervek szerint), illetve verses- és novelláskötetek kiadása.
Bízom benne, hogy felkeltettem érdeklődésed a műveim iránt, melyek közül számos ingyenesen elérhető az interneten szerzői blogomon s más honlapokon (például a teljes A valóság versei is). Engedd meg, hogy regényem Mistaria-világának köszöntésével búcsúzzam: dai Antecst currgo graidst nu vei – vagyis az Ősök vigyázzák lépteiteket!


kép forrása: pexels.com

Ezerarcú utazó

Van egy furcsa utazó, aki a világot járja,
érkezését van, ki féli, s van, ki nagyon várja,
de úticélja mindig titkos, senki sose sejti,
mert szándékait somolyogva csuklya alá rejti.

Ha láttad is már valaha, nem ismernéd többé fel,
mert a köszöntésre minden nap más hangon felel
és vonásait váltogatja, arca se állandó:
ezret hord és cserélget e víg, kedélyes utazó.

S milyen arcokkal nézhet a halandók szemébe?
Lehet ráncos öregúr, kinek fáradt lassú lépte,
hófehér a haja, térdig ér ősz szakálla
és hosszú évek terheitől görnyedt meg bús válla.

Lehet koros nagyanyó is, pirospozsgás, vidám,
ételt kínál, megcirógat, s így szólít: Kisunokám!
Ha így érkezik, néhanapján megpihen egy kicsit,
hogy meghallgassa a nagycsaládok szép emlékeit.

De lehet néha fiatal, vad, lázadó tinédzser,
ki bátorságát fitogtatva félelmet nem ismer:
sziklafalra mászik fel és cápákat simogat,
vagy italt locsol torkára – néha talán sokat.

Lehet biciklin lovagló, kérkedő nagyvagány,
vagy az a szótlan kiskölyök, kit fojtogat a magány,
vagy aprócska gyerkőc, ki konnektort még nem látott,
vagy csecsemő, kit úgy várnak, mégse járhat világot.

És lehet délceg, komor férfi szívében szúrással
vagy kába hölgy, ki megremeg, majd szótlan elhasal.
Lehet harcos csatatéren véres förgetegben,
és kedvese, kinek könnye a földre csendben cseppen.

Irigy rokonokkal megvert gazdag úr is lehet,
meg didergő koldus, ki csak kéthetente ehet,
gyilkos, aki bárhol bújik, a törvény utoléri,
áldozat, ki nem biztos, hogy a hajnalt még megéri.

S lehet zúgó vízözön vagy tomboló tűzorkán,
acsarkodó, veszett kutya és bömbölő oroszlán,
illúziók fehér pora, fenyegető gomba,
alattomos, apró vírus és zúgva hulló bomba.

Minden arc egy történet, egy út, egy személyiség,
vannak köztük egyediek és százszor hallott klisék:
van vidám, van keserű, rettegő nyúl, bátor búvár,
de az ezredik egy üres tükör, s valakire vár.

Minden élőt felkeres, ha elérkezik az idő
és mindig olyan arcot ölt, mi alkalomhoz illő,
majd kezét nyújtva útra hívja, akit meglátogat
s elviszi őt oda, hol nem jár autó, se vonat.

Elvisz királyt, elvisz koldust, férfit, nőt és gyermeket,
éltes aggot, bohó ifjat, vétkeseket, szenteket;
hős és tolvaj, tudós, művész, ember, állat sorsa egy,
mert a halál színe előtt minden élet egyre megy.

Egy nap ez az utazó az én arcomat veszi fel
s ismeretlen, ködös, messzi távolokba vezet el.
Én kedélyesen, mosolyogva csapok neki parolát,
átkarolom, s elballagunk, mint két öreg jóbarát.

2022. 08. 30.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ella Steel: Sors-döntő (Sors I.)

Most egy olyan könyvről szeretném elmondani a véleményemet, amelyet többször olvastam már. Eddig 2x lett bővítve Ella Steel: Sors-Döntő (Sor...