2023. február 6., hétfő

Interjú Farkas Anett olvasóival

Úgy döntöttem kicsit feldobom a blogom és nem csak az írókkal, de az olvasókkal is készítek interjút. Így született meg első ilyen interjúm, amelyben hat bátor ember mesél kicsit arról, hogy hogyan ismerték meg Farkas Anett írónőt, mit gondolnak az élő személyekről alkotott karakterekről, és hogy jellemeznék őt és a műveit. Ilyen és egyéb kérdések hangzottak el. Fogadjátok sok szeretettel: Szabó Adrienn, Krén-Rostási Nikolett, Katalin Szentesiné Ignácz, Csóka-Salamon Niki, Németh Balázs és Giber Edit válaszait.


Mióta olvasol? Mi inspirált téged arra, hogy olvasni kezdj?

Adri: Hogy mióta? Amióta az eszemet tudom. Én már a kötelezőket sem éltem meg szenvedésként. Vagyis hát egyetlen egyet, amit azóta sem tudtam végigolvasni. Arra azonban már nem emlékszem, mi volt az első dolog, hogy úgy mondjam, inspiráció, ami elindított ezen az úton. Csak azt tudom, hogy kb 14 éves korom óta nem telt el úgy eleinte 1 hét, aztán már 1 nap sem, hogy ne olvastam volna.

Katalin: Az első olyan könyvem, amit magamnak olvastam el, (értsd, nem kötelező a suliban) a húszas éveim elején akadt a kezembe, amit a tesómtól csentem el. Utána hébe-hóba akadtak utamba könyvek.
Amire viszont azt mondom, hogy rendszeres olvasó vagyok, az az elmúlt 5 év.
Egy mozival kezdődött az egész. Amit néztünk egy adaptáció volt, a barátnőm mondta, hogy olvassam el könyvben. Na hát az teljesen beszippantott. Utána kezdtem el könyvesboltba járni, nézelődni, gyűjtögetni és a szabadidőm nagy részét olvasással tölteni.

Balázs: Ha jól emlékszem 16 -17 évesen kezdtem el gyűjteni és olvasni Stephen King munkásságát, ami úgy mond egy új világ kapuját nyitotta meg számomra mert rájöttem, hogy az olvasás hatalom. Hatalom az intelligencia világában és minden egyes könyv csak a javunkat szolgálja. Kezdetben még csak a fentebb említett íróra fókuszáltam olvasás szempontjából mára már a házilag berendezett magánkönyvtár könyvrengetegéből tudok jobbnál jobb írok alkotásaihoz hozzányúlni.

Edit: Már nagyon korán megszerettem az olvasást, szabadidőmben legtöbb esetben könyvel a kezemben lehetett megtalálni. Mi az ami inspirált? Ez egy nehéz kérdés, de mégis egyszerű...tanulni, felfedezni, nevetni néha sírni, megtalálni önmagunkat...

Niki: Érdekes dolog nálam az olvasás, mivel kisebb koromban nem igazán szerettem. Egyetlen egy kedvenc olvasmányom volt amit mindig elővettem: Erich Kästner - A két Lotti. Apai oldalról nagyon szerettek és a mai napig is szeretnek olvasni a családtagjaim, engem mégis később rántott be a betűk világa. Kollégista voltam és a szobatársam falta a könyveket, hajnalig olvasott általában. Nagyjából ott kezdődött nálam az olvasás iránti vágy.

Nikolett: Nem túlzás, hogy mióta olvasni tudok, azóta ez a hobbim. Az inspiráció nem más volt, mint Anyukám, aki szabad idejében, ha tehette olvasott és ezt a példát látva engem is elkezdtek érdekelni a könyvek és az azokban rejlő csodák.

Külföldi vagy magyar írók műveit olvasod leginkább? Vagy vegyesen?

Adri: Ez egy érdekes téma. Nagyon sokan nem szeretnek magyar regényeket a kezükbe venni, én viszont így kezdtem pályafutásomat. Hosszú évekig csak magyar szerző könyveit olvastam. Ezek alól talán csak a kötelező olvasmányok voltak kivételek. Az első külföldi író, akivel megismerkedtem Stephem King volt valamikor a középiskolás éveim elején. Azóta pedig teljesen vegyesen falom az oldalakat.

Katalin: Vegyesen. Az elején inkább külföldi írókra mentem. Sajnos elég sokáig tartott mire rájöttem, hogy hazai pályán is vannak gyöngyszemek.
Az utóbbi időben előnyben részesítem a magyar könyveket.

Balázs: Mára már vegyes a felhozatal. Külföldiek közül King az abszolút kedvenc de Dean R. Koontz regényeit is előszeretettel olvasom. Ha kalandozni támad kedvem akkor pedig a világirodalom egyik számomra legnagyobbja adja ezt meg nekem aki nem más mint Jack London. Na meg persze Ernest Hemingway. Magyarok közül Fekete István, Rejtő könyveit olvasom leginkább, de a gyűjteményemet ékesítik Jókai Mór, Móricz Zsigmond, Gárdonyi Géza regényei.

Edit: A legtöbb könyvem külföldi írók művei. De gyermekkoromban Kertész Erzsébet könyvein nőtem fel.

Niki: Régebben szinte csak külföldi írók műveit olvastam, teljesen elzárkóztam a magyar szerzős könyvektől, aztán rátaláltam pár írónőre, akik nagy kedvenceim lettek, azóta elég vegyesen olvasok.

Nikolett: Vegyesen olvasom külföldi és magyar írók műveit is. Nálam nem az a mérvadó, hanem a könyv témája.

Hogy találtál rá Farkas Anett írónőre? Hogy jellemeznéd a kapcsolatotokat?

Adri: 2020 tavaszán, ahogy sokaknak, nekem is nagy fordulatot vett az életem. Be voltam zárva egy nem egész 2 évessel a 4 fal közé úgy, hogy viszonylag csendben kellett lennünk, hogy a férjem, aki akkor home officeba kényszerült tudjon tőlünk dolgozni. Adott volt, hogy a már akkor könyvfüggő csemetémmel még többet olvassunk. Ekkor regisztráltam a moly.hu-ra. Kezdetben csak azért, hogy ajánlásokat olvasgassak, de meg szerettem az oldalt és követni kezdtem embereket. Az ő ajánlásukra akadt meg a szemem először Anett borítóján, aztán a fülszövegen. Innen pedig egyenes út vezetett a könyvesboltba. A többi már történelem, ahogy mondani szokták. És hogy milyen a viszonyunk? Mára már ki merem jelenteni, hogy baráti. Ahhoz képest, hogy mióta olvasok, sosem jártam még író-olvasó találkozón. Az első Anetthez kapcsolódik. Őt annyira meghatotta, hogy Pécsről felutaztam 1 órára Budapestre, hogy találkozhassunk, hogy meghívott a következőre, amit náluk, Bazsin rendeztek. Sőt... Meghívott magukhoz. Már akkor teljesen egy hullámhosszon voltunk. Úgy repült el a délután, hogy 1 másodpercre sem állt be az a bizonyos kínos csönd. Alig vártuk, hogy újra találkozzunk.

Katalin: Instagramon találtam rá 2022 januárjában, rögtön ráharaptam. Rendeltem is az első könyvét.
A kapcsolatunk egyenlőre csak digitális formában bontakozik ki. Anett nagyon szimpatikus, nyitott, közvetlen, segítőkész. Alig várom már, hogy személyesen is találkozzunk.

Balázs: Ha jól emlékszem Sümegen ahol élek a könyvesboltban említette meg nekem az eladó hölgy ajánlva az akkor megjelent regényét a 33-as beteget. Utána volt szerencsém megismerkedni vele és azóta egy nagyon segítőkész embert ismertem meg a személyében, aki szakmai tanácsokkal nagyon sokat lendített az én munkásságomon. Úgy hogy azt hiszem, bátran mondhatom baráti a kapcsolatunk az írónővel.

Edit: Azért Sümeg egy kisváros itt szinte mindenki ismer mindenkit, és mivel egy boltban dolgozom mi onnan ismerjük egymást. Anett is nagyon közvetlen ember, és szerintem én is, így hamar megtaláltuk a közös hangot.

Niki: Az írónő első könyve először Instagramon jött velem szembe, egy bookstagrammer posztjában láttam. Nagyon szeretem a krimiket és eléggé felkeltette a figyelmem a poszt, így szóba elegyedtünk és ebből a beszélgetésből pedig talán mondhatom azt, hogy barátság lett. Anett egy végtelenül kedves és lelkiismeretes ember, mindig a legjobbat akarja magából kihozni és az olvasóknak sem akar csalódást okozni. Kettőnk kapcsolatának alapja az őszinteség, ha valamiről kikéri a véleményem bátran beszélhetek vele kertelés nélkül, nem veszi rossz néven és ez fordítva is így van.

Nikolett: Anett talált Rám. Az óvodánkba íratta be a kislányát, ahol óvó néni vagyok. Sokat beszélgettünk és kiderült, hogy nagyon hasonló a stílusunk, például a humorunk és az is, hogy mindketten kendőzetlenül őszinték vagyunk. Ebből is adódik, hogy nagyon hamar barátok lettünk, mára már ki merem jelenteni, hogy nagyon közeli barátok.

Milyen érzés számodra, hogy egy magyar írónő rólad mintázta az egy szereplőjét?

Adri: Először az "úristen" érzés, aztán az "ez most komoly?" majd a könnyekig meghatódás volt porondon. Nem titok, hogy mi magunk sem tudtunk róla, mit tervez Anett. És azt, hogy ezzel megtisztelt még tudta azzal fokozni, hogy felkért, legyek a bétázó csapatának egyik új tagja. El nem tudom mondani, milyen hálás vagyok érte. Az pedig nem spoiler, ha elárulom, tényleg ilyen a természetem, ahogyan a könyvben ábrázol.

Katalin: Annyira meglepett, hogy azt sem tudtam mit mondjak, nem akartam elhinni. Ez nekem egy hatalmas élmény és megtiszteltetés. Nem sűrűn történik az emberrel ilyesmi. Hálás vagyok Anettnek amiért én lehettem az egyik.

Balázs: Először is megtiszteltetés számomra, hogy szerepelhetek a regényében. Hatalmas büszkeséggel tölt el, hogy én lehetek a 4 kiválasztott egyike.

Edit: Egyszerre öröm, és mégis félelmetes (DE a jó értelemben)

Mit gondolsz ad ez egy pluszt a regénynek, hogy élő személyekről mintázott szereplők is szerepelnek benne?

Adri: Én úgy gondolom, igen. Mindig más szemmel olvasom azokat a történeteket, amiket az élet ihlet, akár az esemény láncolat valós elemeivel, akár a szereplőkkel. Ha pedig a kettő ötvözve van, szerintem nyert ügye van az írónak. Nálam biztosan.

Katalin: Szerintem ad. Nekem mindenképp.

Balázs: Anett stílusát ismerve oda fogja szegelni a könyvet a kezünkbe és soha nem akarjuk majd letenni. Fordulatos és cselekményekben gazdag és ami úgy gondolom, hogy a védjegyévé vált csavarok sem fognak hiányozni az új regényéből sem, mind ezt emeli csak egy szinttel az hogy élő személyekről mintázta a főhőseit.

Edit: Szerintem mindenképpen! Azért azt bevallom, hogy nagyon kíváncsi vagyok...

Niki: Számomra például nem ad. Én amikor olvasok egy könyvet nem tudom elő személyhez kapcsolni és valamiért nem is akarom. Nekem fejben az olvasottak alapján összeáll a szereplő es sokkal jobban szeretem a fantáziámra, a képzeletemre bízni.

Nikolett: Szerintem nagyon jó ötlet. Nemcsak a regénynek, hanem az adott személyeknek is ad egy pluszt.

Hogy jellemeznéd pár szóba az írónő stílusát?

Adri: Mindig megtalálja a megfelelő arányt könnyek és nevetés között, ehhez pedig tökéletesen csepegteti a drámai hangulatot. A Facebook csoportjában már jó ideje kering egy szó vele kapcsolatban. Mondhatni szállóigévé nőte ki magát. Csavargyáros... Ezzel szerintem mindent el is mondtam. Leginkább ez jellemzi. Amikor már azt hinnéd, minden kocka a helyére kerül, csavar egyet és csak a fejedet kapkodod.

Katalin: Hihetetlen módon ír. Mindent megad ami egy jó krimihez kell. Az összes érzelmet képes előcsalni az olvasóból egyetlen könyvében. Nagyszerűen kuszálja össze a szálakat, hatalmas csattanói vannak. Egyszóval, nagyszerű a stílusa, imádom.

Balázs: A stílus amit képvisel egyedülálló. S hogy miért? Az olvasóit minden egyes könyvével a markában tartja. Lenyűgöző!

Edit: Nagyon dinamikus, jól felépített, rengeteg csavarral (csavargyár)tele tűzdelt remekművek! Amiben csipetnyi fűszerként megbújik a romantika is, pont annyi amennyi kell, hogy tompítsa a lelket megviselő történeteket!

Niki: Izgalmas, humoros, csavarokkal teli.

Nikolett: Az írónő stílusa lehengerlő és briliáns. Nagyon szeretem, hogy van bátorsága nehéz témákhoz nyúlni. Annál már csak az a zseniálisabb, ahogy azokat ellensúlyozza a humorával és egy csipetnyi szerelmi szállal.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ella Steel: Sors-döntő (Sors I.)

Most egy olyan könyvről szeretném elmondani a véleményemet, amelyet többször olvastam már. Eddig 2x lett bővítve Ella Steel: Sors-Döntő (Sor...