2023. szeptember 26., kedd

Interjú a Helma Kiadó tulajdonosával és az MKMT Mozgalom társalapítójával Dvariecki Bálinttal

Szeretném megköszönni Dvariecki Bálintnak, aki a Helma Kiadó vezetője és a MKMT Mozgalom társalapítója, hogy elfogadta az interjúra való felkérésemet. Ő sok embernek a példaképe lehetne, mivel temérdek küzdelem által jutott el odáig, ahol most tart. Megmutatta, hogy nincs lehetetlen. Harcolnia kellett az álmaiért. Szerintem sosem gondolta volna, hogy egyszer egy ilyen nemes célért fog harcolni, mint a magyar könyvek értékesítése, nemcsak Magyarországon, hanem az egész világon. Sok szerencsét kívánok ehhez neki, és kívánom, hogy minden egyes célkitűzése sikeresen teljesüljön.


Kedves Bálint, ahogy gyűjtöttem az információkat rólad a interjúhoz, megakadt a szemem azon, hogy a Te nevedhez, nem csak a Helma Kiadót vagy a MKMT Mozgalmat köthetjük, hanem a Alko-Soft non profit betéti társaságot is. Mesélnél nekünk erről, hogy mi motivált ennek megalapítására? Milyen célokat tűztetek ki, és kiket karoltok fel?

Bálint: A története még 2004-re nyúlik vissza. Akkoriban főállásban dolgoztam az ELTE Tanító és Óvóképző karon mint vezető informatikus. Egyik nap amikor reggel felkeltem, arra jutottam magammal, hogy szeretnék a saját magam ura lenni, és én beosztani az időmet. Ezt legjobban egy vállalkozás indításában láttam elérhetőnek. Az elején még semmiféle nemes cél nem volt. Egy másodállásként tekintettem rá. Így alapítottam meg az Alko-soft-ot, folyószámlahitelből. Majd úgy hozta az élet, hogy 2008-ban kaptam egy lehetőséget egy másik állásra. Itt kijárós informatikus voltam, és magam osztottam be az időmet. Ezért gondoltam azt, hogy a vállalkozást lehetne fejleszteni, hiszen rugalmas munka-időbeosztás mellett ez kivitelezhető. Ekkor került előtérbe a fő célcsoportom, a látássérültek. Ez persze azért is került előre, mivel magam is az vagyok. Így nagyon jól tudom, hogy milyen nehézségekkel küzd egy látássérült ember. Én az informatikán keresztül segítettem a mindennapi problémájuk leküzdésében. Ezen túl elkezdtem segédeszközöket behozni Magyarországra, honosítani és forgalmazni. Valamint egyéb infokommunikációs akadálymentesítést is csináltam. Sorba jöttek az ötletek, hogy mivel tudnék segíteni. Persze közben megmaradt a hagyományos IT szolgáltatás nyújtása is a cégek részére. Csináltunk egy digitális újságterjesztő rendszert az eRikkancsot. Ennek segítségével a látássérültek akadálymentesen tudnak olyan újságokat olvasni, melyek eddig csak nyomtatásban jelentek meg.

Magam se gondoltam volna, hogy 2 éve az élet a könyvek kiadásához sodor. Régi ismerősömmel kerültem újra kapcsolatba, Pregh Balázzsal. Beszélgettünk a könyvek kiadásáról. Én imádok olvasni, és gondoltam, kössük össze azt, amit szeretek csinálni, és amit hasznosnak tartok. Már kezdetben is kizárólag magyar kortárs szerzők műveit akartam csak kiadni. Ez meg is maradt!

A Helma kiadó egy jól működő, e-könyvekkel és nyomtatott könyvekkel is foglalkozó kiadó. Ezen kívül zenei kiadványokkal és hangos könyvekkel is foglalkozik. Ez a széles skála szinte alig néhány kiadónál elérhető. Éppen ezért, kíváncsi vagyok arra, hogy mennyi nehézségen kellett keresztülmenned, hogy ez egy ennyire működőképes kiadó lehessen.

Bálint: Emlékszem, kezdetben Balázzsal mi vadásztuk a szerzőket. Volt pár ismerőse neki is, de felütötte a különféle pályázatokon indult szerzők névsorát, és elkezdtük megkeresni Őket. Mivel minden költséget én álltam, így a szerzők örömmel jöttek. Elsőre csak e-könyvet és hangoskönyvet adtunk ki. A hangoskönyveket Balázs készítette. Érdekes volt, hogy egy év alatt elértünk oda, hogy már a szerzők jelentkeztek nálunk. Ez azóta is így történik, és sokszor már várakozás alakul ki a kiadásoknál. Nagyon sok fiatal kezdő szerzővel ismerkedtem meg. Iszonyatosan élveztem, hogy sokszor én olvasom elsőre az írásaikat. Nagyon felemelő. A kezdetek után sokan jelezték, hogy az álom a nyomtatott könyv lenne. Eddig csak 4 nyomtatott könyvünk jelent meg, de hamarosan az ömlesztett nyomtatás segítségével ennél lényegesen több megjelenésre számítunk. A negyedik pedig a zene! A hangoskönyveket mi egyedileg zenével, effektekkel tarkítjuk. Ezzel szeretnénk érdekesebbé tenni. Van egy „házi” zeneszerzőnk, aki írja a zenéket a hangoskönyvekhez. Az ő korábbi zenéiből készítettünk albumot, valamint a megjelent hangoskönyvzenékből. Igazából csak az Ő albumjai vannak egyedül.

 A Helma kiadó része lett egy Mozgalomnak, amit közösen Sky S. T. írónővel hoztatok létre. Gondolom, ez nem csak az Te életében, de a kiadóéban is sok változást hozott. Hogyan fogadtad a Mozgalom ötletét? Mennyire volt számodra egyértelmű, hogy a MKMT a Helma kiadó égisze alatt szülessen meg?

Bálint: Sky-vel idén kerültem kapcsolatba. A könyvei kiadása kapcsán. Beszélgettünk mindenről. Főleg arról, hogy a magyar szerzők nincsenek kellően elismerve. Nincs megfelelő támogatottságuk. Mivel nekem a célom a fent leírtak, így amikor Sky felvetette a magyar könyv is magyar termék mozgalom lehetőségét, én kapva kaptam az ötleten! Annyira magáért beszélt a megalapítás. Akkor még talán fel se fogtam, mit is fog ez jelenteni. A munka irdatlan sok, de szeretem csinálni. Szeretem a szerzők visszajelzését, és a most lement Legyél te is író pályázat után pedig nagy boldogság volt nézni a gyerekeket!

Az általad eddig elért célok csodálatosak és példaértékűek. Ne haragudj meg a kérdésemért, de mit gondolsz, mint látássérült mennyire indultál hátrányból egy egészséges látóval szemben? Mert valljuk be, nagyon sok mindent elértél, és sikeres is lettél abban, amibe belekezdtél. De gondolom, nem akadálymentesen.

Bálint: Ez egy jó kérdés. Már a középiskolai tanulmányaim nehezen indultak. Számítástechnikai szakközépbe jártam. Semmiféle tananyagunk nem volt akadálymentes formában. Másik 2 látássérült sráci is járt oda. Amennyire lehetett jegyzetelnünk kellett egy speciális számítógépen. Akkor még nem voltak laptopok elérhető áron, így egy kis beszélő gépet használtunk. Ez amúgy 1991 és 1995 között volt. A tanáraink viszont fantasztikusan álltak hozzánk, és végig segítették a tanulmányainkat. Utána elkerültem a Gábor Dénes főiskola egyik kihelyezett tagozatára. Ott sem volt semmiféle elérhető tananyag. Az előadásokat magnóval rögzítettem, majd kb. 1 órányi anyagot otthon 2-3 óra alatt kijegyzeteltem. Azaz sokkal több időt vett nekem igénybe. Itt viszont volt egy előnyöm. A számteches középiskola miatt kb. 2 évig a főiskolán abból a korábbi tudásomból éltem. Én segítettem az évfolyamtársaimnak a programozásban, ők pedig a matekban, angolban, és amiben tudtak. Nagyon jó kis közösség volt. 1999-ben amikor lediplomáztam, újra csak nehézségek jöttek. Nem tudtam munkát találni. Mindenhonnan elutasítottak a szemem miatt. Egyszer azonban az akkor még Budapesti Tanítóképző Főiskola (később ELTE Tanító és Óvóképző Főiskolai Kar) keresett informatikust. Jelentkeztem. Elmentem, és meglepetésemre egy középiskolai tanárommal találtam szembe magam. Felvett a munkára, pedig elbénáztam jó pár dolgot a felvételi beszélgetésen. Később megkérdeztem Gyuritól, miért engem vett fel. Azt mondta, voltak nálam jobbak, de Ő szeretett volna egy esélyt adni nekem. Azóta is nagyon hálás vagyok neki, hiszen nélküle nem tudom, hogy indult volna el a karrierem. Kb. 2-3 év múlva Gyuri elment, és engem akart kinevezni az informatika csoport élére. Az akkori gazdasági vezető nem nagyon akarta, mondván, nem fogom tudni a szemem miatt megcsinálni a munkát. Végül próbaidőre megkaptam, és bebizonyítottam, hogy igenis meg tudom csinálni. 6 évig voltam a csoport vezetője. Látszik, hogy ily módon bármiféle hátránnyal akkor tudtam csak boldogulni, ha az élet a segítségemre sietett. Azóta is mindig mondom, hogy nem szabad annyira mereven nézni mindent, mert az élet többnyire segít. Csak meg kell látni és meg kell találni azokat a lehetőségeket, melyekkel segíteni tud!

Sky S. T. írónőtől már megkérdeztem, hogy milyen terveitek vannak a jövőben az MKMT Mozgalommal kapcsolatban. És örömmel látom azt, hogy alig 4-5 hónap alatt idáig jutottatok ahol most vagytok. Neked van valamilyen álmod vagy vágyad, amit a mozgalommal kapcsolatban szeretnél, ha megvalósulna?

Bálint: Hogyne! Egy olyan mozgalmat, szervezetet szeretnék elérni, létrehozni, mely valóban tesz is a magyar irodalomért, a magyar írókért, a gyerekekért, hogy újra megszeressék az olvasást, írást!

Szeretném, ha külföldre is el tudnánk vinni a magyar szerzőket könyvek és filmek útján is! Szeretném, ha az emberek a kor technikai lehetőségeit is kihasználnák az olvasáshoz. Szeretném a hangoskönyveket megismertetni az emberekkel. Szeretném, ha a hangjátékok sokkal nagyobb tért hódítanának, illetve visszajönnének a köztudatba!

Hogyan lehet a Helma Kiadóhoz bekerülni, mint író? Vannak kritériumok, amiknek meg kell felelni? Szerintem erre a kérdésére adott válaszára sok író lesz kíváncsi, főleg azok, akik kiadót keresnek.

Bálint: Elsőre azt mondanám, hogy nincsenek kőbe vésett kritériumok. Legyen saját alkotása, és legyen érdekes. Persze technikailag vannak, mert pár oldalas írást nem áll módunkba kiadni, csak egyedi esetekben. Nem adunk ki olyan írásokat, melyek pl. gyűlöletkeltésre alapulnak, vagy másokat sértenek. De a műfajok tekintetében a horrortól a szépirodalmon át a Sci-fi, fantasy, romantikus, minden jöhet! Hiszen minden írásnak vannak rajongói, és miért mi határozzuk meg!

Jelenleg ingyenesen e-könyveket tudunk megjelentetni. Ebbe beletartozik a kézirat korrektúrázása is. Persze, vannak sajnos olyan esetek, amikor a kézirat olyan állapotban van, hogy első olvasásra nem tudjuk vállalni a korrektúrázást, mert annyira nehéz feladat lenne. Ilyenkor egyedileg beszéljük meg a szerzővel, mi legyen. De bátran jelentkezzen bárki. Minden esetben egyedileg megbeszéljük.

A hangoskönyvek készítésére jelenleg nincs anyagi forrásunk. Így az csak akkor lehetséges, ha valaki nagyon jó írást hoz, és elsőre beleszeretünk, vagy ha el tudja saját maga készíteni a felvételt. Nyomtatott könyvek pedig hamarosan az ömlesztett nyomtatás segítségével tudnak készülni.



Sok rémhírt lehet manapság olvasni és hallani arról, hogy mi megy ma a magyarországi könyvpiacon. Nagyon sok kis kiadó zárta be a kapuit, vagy éppen tűnt el hangtalanul a semmibe. Mit gondolsz a mai helyzetről, mint kiadóvezető és mit, mint magánember? Hogyan lehetne ezen változtatni? Mit gondolsz, ez az új, cenzúrázott világ, mennyire van negatív, illetve pozitív hatással a kiadódra?

Bálint: Ez egy nehéz kérdés. Kiadóként mi is természetesen a törvényeket betartjuk, hiszen csak úgy tudjuk üzemeltetni a kiadónkat. Hozzáteszem, hogy könnyebb helyzetben vagyunk, hiszen nincsenek fizikai üzleteink. Amúgy szerintem ez a magyar irodalom fejlődését nagyon vissza fogja szorítani. Nem tartom jó iránynak az írói fantázia, szárnyalások ily módon történő gátlását! Kiadói, és magán emberként, sőt apaként is azt gondolom, hogy hagyjuk az olvasóra a döntést, és ne mi szabjuk meg, hogy mit olvashat. Természetesen vannak korhatáros besorolások, és ne engedjünk egy véres horror könyvet olvasni mondjuk 12 éves gyermeknek, de találjuk meg az egyensúlyt!

 Nemrég zajlott le a Legyél Te is író pályázat. Ez az MKMT Mozgalom első pályázata volt, amelyhez nemrég díjátadót is rendeztetek Egerben. Ehhez szívből gratulálok. Számodra mennyire volt meglepő ez a nagyszámú érvényes jelentkezés? Mert valljuk be, egy 70 személy által írt érvényes mese, amelyben 4 életkorosztály is részt vehetett, szép teljesítmény. Gondoltad volna, hogy ekkora siker fogja övezni a pályázatot? Mit gondolsz továbbra is ilyen szép számú jelentkezés lesz a jövendőbeli pályázatokra?

Bálint: Nem gondoltam ezt a sikert! Azt gondoltam, talán 20 pályázó összejön, és akkor is boldog leszek. De hogy 70?! Nagyon örültem neki, és nagyon sikeresnek tartom az első pályázatunkat. Kiváló segítségeink voltak, akik révén a pályázat eljuthatott nagyon sok helyre. Sky és én is rengeteg időt öltünk a pályázat kidolgozásába, reklámozásába, a zsűrik válogatásába, az egész értékelés lebonyolításába, és végül a díjátadó megszervezésébe és megvalósításába. De természetesen a rengeteg segítség nélkül és a támogatók nélkül nem tudtunk volna egy színvonalas díjátadót megtartani. Itt is köszönöm mindenki munkáját! A következő pályázatok? Természetesen ugyanilyen sikerre, vagy még nagyobb sikerre és részvételre számítok! Csak bírjuk energiával! 😊

 A díjátadót, aki figyelemmel kísérte, az megtudhatta, hogy a MKMT Mozgalma alatt létrejött a FITT azaz Fiatal Író Tanonc Támogató program. Ebben a programban hány éves kortól, hány éves korig kerülhetnek be a fiatalok? És ezek a személyek mindig pályázatok alapján lesznek kiválasztva? Igen tudom, hogy évente 6 szerencsést választotok ki, akik mögött egy írókból álló mentorcsapat fog állni, és segíteni őket az úton. De ez pontosan hogyan is fog működni?

Bálint: Igen. Ennek annyi a története, hogy az egyik MKMT és HELMA írónk Bódai-Soós Judit a zsűrit is erősítette. Ő jelezte, hogy vannak olyan jó pályamunkák, hogy érdemes lenne némely gyermeket tovább is segíteni. Ekkor fogalmazódott meg a mentorálás. Jó pár levélváltás és beszélgetés után felkértünk még másik 6 írót, melyek közt a jól ismert Nemere István is helyet kapott! Jelenleg igen a pályázati munkákból szemezgettek a mentorok. A jövőben lehet ezen változtatunk, de az is lehet, mindig az aktuális pályázatból merítünk. Ez még a jövő zenéje.

A jelenlegi mentorált gyerekekkel Online formában fog a mentorcsapat foglalkozni. Különféle írással kapcsolatos praktikákat fognak tanítani nekik. Segítenek az esetleges más pályázatokon indulni. Segítenek egy komolyabb művet elkészíteni folyamatos tanácsadás kíséretében. Nagyon sok ötlet van. Mivel ez az első, ezért még ezek finomodni fognak.

 Szeretnétek más mentor programokat is a jövőben létrehozni? Ha igen milyeneket? Tudnál erről egy kicsit mesélni?

Bálint: Megmondom őszintén ezen még nem gondolkoztunk. Most elsőre a FITT-en szeretnénk tesztelni ezt a fajta együttműködést, aztán majd hozza az élet és a visszajelzések!

+1
Ez lenne az utolsó kérdésem. MKMT Mozgalom, azaz a Magyar Könyv is Magyar Termék Mozgalom, hogyan kapta a nevét? Miért pont ezt választottátok Sky S. T. írónővel?

Bálint: Sky mondott elsőre valami hasonlót. Talán a Magyar könyv is termék? Azt tudtam, hogy olyan nevet kellene találnunk, melynek a rövidítését könnyű kimondani. Valamint fő szempont, hogy a domain a weboldalhoz szabad legyen. Így próbálkoztunk ezekkel a szavakkal és kifejezésekkel. Végül jó pár körös levelezés után ez lett a befutó!

Nagyon szépen köszönöm Bálintnak, hogy ilyen nyitottan állt az interjúhoz és kielégítő válaszokat adott a kérdéseimre. További sok sikert kívánok a Helma Kiadóval, a Alko-Soft non profit betéti társasághoz és a MKMT Mozgalomhoz. 

Helma Kiadó

MKMT Mozgalom weboldala

MKMT Mozgalom Facebook oldala


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Pigniczki Ágnes: Csivi-Csirri mesék

Szeretném megköszönni Sky S. T. írónőnek, az MKMT Mozgalomnak és Pigniczki Ágnesnek , hogy lehetőséget biztosítottak nekem, hogy elolvasha...